time may change me, but i can't change time...

Nu har jag skrivit en sida på hemtentan och känner mig helt seg i kolan. Socialpsykologiska begrepp som bara snurrar runt i huvudet.

Jag har ju bott här i Kalmar i drygt ett halvår nu och det finns vissa ord, uttryck/expressions som används helknasigt här enligt mig, några av de jag kommer på just nu är;

Lustigt - Betyder konstigt. Men istället för att att säga "vad konstigt det ser ut" så säger man alltså "vad LUSTIGT det ser ut". Man använder alltså inte ordet i bemärkelsen roligt, som man skulle ha gjort där jag kommer ifrån.
Några - Istället för att säga få. Tex så kan man säga "vad några det var här" istället för "vad få det var här".
Hur eller hur - Betyder typ "hur som helst".

Knasigt! Eller vad tycker ni som kommer från samma sida av Sverige som jag? Och för allt i världen; om jag skulle börja använda något av uttrycken, snälla säg till mig att sluta med det omedelbart!

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0