arriba!

Hej allihopa!
Nu blir det här nästan som en slags reseblogg ju. Eller inte riktigt, men ni fattar grejen. Hoppas jag.
Igårkväll kom jag i alla fall fram till Madrid rätt sent, pga förseningar och ombokningar av mina flighter. Nemas problemas egentligen, eftersom att jag fick sova hos mormors kompis dotter och hennes familj som bor i Madrid. Detta är alltså en otroligt snäll människa som jag aldrig har träffat innan igår, som kom och hämtade mig på flygplatsen. Mycket uppskattat!
Familjen bor i una chaleta (typ som ett mindre slott) i ett område som heter La Moraleja. Finfint var det!
Imorse blev jag körd till Atocha (centralstationen i Madrid) där jag släpade mina väskor (20 kilos övervikt på planet, så ni kan tänka er att det var rätt tungt) ner till biljettkontoret och efter det gick jag och satte mig på ett café eftersom att det var typ två och en halv timma tills tåget till Cuenca skulle gå. Jag trodde att det här cafét låg precis vid avgångsspåren (vilket jag hade fått berättat för mig av fyra olika människor), men icke. Så vid halv tolv (25 minuter innan tåget skulle gå) började jag få lite panik när jag insåg att jag var på fel ställe, och inte visste vart jag skulle. Lite lätt panikslagen och med en svald stolthet dumpade jag bagagevagnen mitt på golvet och fick hjälp av ett gäng snälla spanjorer som skulle med samma tåg som jag. Hade dom inte varit med vet jag inte hur det här hade gått kan jag säga er. Men nu gick det i alla fall bra, och med ca två minuters marginal hann vi med det första tåget. Livin on the edge, that's how I do it.
Det andra tåget som skulle gå mot Cuenca tog ca två och en halv timma, så det är lite längre från Madrid än vad jag trodde. Den resan blev inte så värst dramatisk, skönt!
När jag kom fram till Cuenca sattes mina spanskakunskaper på prov och jag fick ringa och beställa en taxi, vilket gick bra. En sak som inte gick så bra var när jag skulle hämta min nyckel. För att kontoret var stängt. Typiskt tänkte jag, och tog in på hotell istället. Så nu ligger jag på hotellsängen och bloggar, funderar på att öppna minibaren och stilla mina nerver med lite vin eller nåt.

Cuenca är en rätt gullig stad, men resten som jag har sett av Spanien än sålänge (vilket till största delen är landsbyggd) har varit rätt fult. Spanjorer däremot, är allt annat än fula. De har dock inte någon som helst tidsuppfattning, vilket jag har rätt svårt att uppskatta.

Helgen kommer bjuda på en hel del strosande. Jag ska försöka få lite koll på staden som sådan, och kanske träffa en polsk tjej som också är utbytesstudent men har varit här ett tag redan. Så jag hoppas att hon kan visa mig allt som är värt att se.

Abrázos!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0